Commercie
Frank Ongenae
“Voorlopig hoef ik me niet te vervelen”
De afgelopen periode stond bij OQ Value in het teken van verandering. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik afscheid neem van mijn rol als bedrijfsleider en de algemene operationele verantwoordelijkheid voor OQ Value overdraag aan de nieuwe directeur Tom Dieleman. 2022 zal hierin een overgangsjaar zijn. Voorlopig hoef ik me niet te vervelen. In één van mijn nieuwe rollen als manager van de afdeling Commercie vind ik volop uitdaging. Samen met John Bruggink en Sophie Schadd zal invulling worden gegeven aan het opzetten van een Commerciële binnendienst. Johan de Roos heeft hiervoor in zijn vorige rol als Verkoopleider al het nodige voorbereidende werk gedaan.
Commerciële binnendienst
De Commerciële binnendienst zal ondersteuning geven aan de activiteiten van buitendienst collega’s. Daarnaast zal de binnendienst zich ook zelfstandig richten op het benaderen van prospects en klanten met vooraf door de marketing manager Geert Kievits ontwikkelde en goed doordachte product-marktcombinaties. Hiervoor zullen we de klanten en prospects ook met digitale middelen en mogelijkheden benaderen. De CRM-module binnen Lodder zal hierbij een steeds belangrijkere rol gaan spelen.
Portfoliobeheer
Keuzes welke producten en diensten we wel inzetten en welke we niet of niet langer zullen promoten, moeten leiden tot meer duidelijkheid waar OQ Value voor staat en waar wij ons in onderscheiden. Om die reden zullen we steeds meer aandacht geven aan een bewust portfoliobeheer. Bram Dorrestein zal zich als portfoliobeheerder proactief inspannen om iedereen te helpen hierin de juiste keuzes en overwegingen te maken. De investeringen in Lichtenvoorde om de ompak en afvul activiteiten verder uit te breiden sluiten hier prima op aan en bieden weer nieuwe kansen in nieuwe markten.
Energietransitie
Tot slot zou het onderwerp transitie niet compleet zijn zonder de energietransitie te benoemen. Omdat nog geen enkel transitieproduct commercieel rendabel blijkt en dus qua kosten te veel op de ene of de andere afdeling zal rusten, verdient het nog geen reguliere plek in onze commerciële organisatie. Toch willen we er mee aan de slag en hebben we besloten een vacature uit te zetten voor een transitiemanager. Hij of zij moet ons meenemen op weg naar een nieuw passend portfolio van duurzame producten en diensten.
Sales team Shell
Sophie Schadd
Afgelopen jaar is een bewogen jaar geweest met veel veranderingen, niet alleen in het verkoopteam, maar op alle afdelingen en binnen het hele bedrijf. Binnen het Shell verkoopteam staat er ook het komende jaar het nodige op de planning. Momenteel hebben we een aantal vacatures uit staan om het team weer aan te vullen en uit te breiden. We zijn opzoek naar twee accountmanagers, één voor regio Tiel en één voor regio Alphen. Daarnaast stonden er ook vacatures uit voor de commerciële binnendienst in Sas van Gent en Raalte. In Sas van Gent hebben we deze inmiddels intern kunnen invullen en zijn we erg blij dat Osse Costers en Suzan Meesters het team daar gaan versterken. In Raalte lopen er diverse gesprekken en we hebben er vertrouwen in ook hier op korte termijn een goede invulling aan te kunnen geven.
Binnen het team zal de focus komend jaar vooral liggen op een betere, uitgebreidere samenwerking tussen binnen- en buitendienst waarbij we gezamenlijk stappen zullen maken om systemen verder te vullen en meer te gebruiken, bestaande klanten beter te beheren en meer nieuwe kansen te creëren. Daarnaast willen we meer in campagnevorm gaan doen, waarbij ook de commerciële binnendienst een belangrijke rol zal spelen. Dit kunnen we hopelijk ook combineren met beurzen. Laten we er met z’n allen een succesvol 2022 van maken.
Sales team Petronas, Total, Combi Oil & Private Label
John Bruggink
Zoals een ieder weet wordt er in Lichtenvoorde geproduceerd en afgevuld. Niet alleen het Combi label, maar ook voor andere partijen met andere labels. Actief in Nederland maar ook daarbuiten.
Het is tijd voor vernieuwing. Inspelen op de behoeften van de markt.
- Nieuwe verpakking
- Nieuwe etiketten
- Nieuwe uitstraling/logo
- Nieuwste specificaties
We starten met de koelvloeistoffen-serie en daarna pakken we de verschillende segmenten op, waarbij de focus ligt op Automotive – Heavy Duty – Agri en Transmissie. Waarbij we door de kleurstelling ook snel kunnen schakelen naar een ander segment. De verwachting is dat we dit eind kwartaal 1 op de markt kunnen zetten.
Retail
Simone Nijmeijer
In deze editie van de OQ matters willen we onze enthousiaste collega’s van Shell tankstation Barneveld voorstellen: v.l.n.r. Jenneke, Jay, Marian, Bionda en Wendy.
Leuk weetje, locatie Barneveld heeft de Golden PMTDR (People Make The Difference Real) prijs gewonnen van Shell in 2020. Door Corona is er echter nog geen gelegenheid geweest voor deze prijsuitreiking.
Zeker wel iets waar we trots op zijn!
Financiën
Marlinda Dellaert
Allereerst willen wij ons in het jaar 2022 gaan focussen op ‘de Inkoopfactuurherkenning’. Een aantal van jullie heeft misschien deze term al eens horen vallen. In 2022 willen wij hier een grote stap in zetten. Wat houdt dit nou eigenlijk in? De inkoopfactuurherkenning zal gebruikt worden om onze inkoopfacturen (van niet-handelsgoederen) in te voeren en automatisch te boeken in ons administratief pakket van Lodder.
Daarnaast willen wij zoveel mogelijk facturen digitaal gaan versturen. Bij onze tankpas-klanten komt het nog regelmatig voor dat de facturen per post verstuurd worden. In 2022 willen wij inzichtelijk maken om hoeveel klanten dit nog gaat. Deze klanten worden benaderd met de vraag of de facturen in de toekomst digitaal verstuurd mogen worden.
Tot slot zal het verwerken van bankmutaties ook bekeken worden met als doel zoveel mogelijk mutaties via automatische herkenning in te geven. Kortom, veel mooie punten op de planning die we samen zullen verwezenlijken. Dit kan alleen met een sterk team, per januari bestaat het team financiën en administratie uit de volgende personen: Izaäk Scheele, Tessa de Vos, Osse Costers, Arjan Dees, Karin de Krijger, Maureen Remijn, Sandra de Coole, Ria Slijkhuis, Manon Berendsen en Heidi Tol.
We maken er met elkaar een mooi 2022 van!
Logistiek (Brandstof & Smeermiddelen)
Mandy Jansen
De komende periode staat het woord uitbreiding centraal voor zowel de productielogistiek als de distributielogistiek. In Sas van Gent wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe magazijn waardoor we straks meer ruimte hebben en we efficiënter en effectiever kunnen werken. Denk aan de drie laaddocks die grenzen aan het magazijn. De ruimte is inmiddels hard nodig nu er nog nauwelijks lege plekken zijn in het huidige magazijn.
Op de productielocatie in Lichtenvoorde worden grote stappen gezet, in november zijn er ruim drie keer zo veel verpakkingen afgevuld dan regulier. De komende periode wordt er gekeken naar de mogelijkheden om de opslag en productie in het magazijn te vernieuwen en uit te breiden om op deze manier nog verder te professionaliseren.
Veiligheid, gezondheid en milieu ofwel VGM heeft een verdiende plek in het organogram verkregen als afdeling. Ondanks dat eigenlijk iedereen in de logistiek met regelmaat met VGM te maken heeft, is het een mooie vooruitgang dat er nu een plek is waar de reeds uitgevoerde VGM-taken in ondergebracht kunnen worden. Op deze manier kan er samen aan een gedragen VGM-structuur en beleid worden gebouwd.
Over het algemeen zal de logistieke afdeling zich nog meer gaan richten op optimalisatie door automatisering. Denk aan het WMS, een wagenparkbeheersysteem, het steeds bewuster en beter gebruiken van de mogelijkheden in Lodder en een IBC-beheer systeem. Deze optimalisaties zullen we steeds meer en beter gaan meten in KPI’s. Bij de brandstof kunnen we al zien dat we dit jaar in ieder gereden uur per chauffeur en tankauto 43 liter extra brandstof hebben uitgereden en dat we voor iedere uitgereden kuub 410 meter minder hebben afgelegd ten opzichte van het voorgaande jaar! Op dezelfde manier willen wij omgaan met onze eigen logistieke dienstverleners, een samenwerking waarbij systemen verbinden centraal staat om op deze manier het resultaat goed te houden.
IT
Vera de Klerk
Voor IT lag de focus afgelopen half jaar vooral op overdracht, inzicht krijgen en voorbereiding op de toekomst. Met de start van een nieuw jaar zet dat een paar onderwerpen concreet op de agenda:
IT risicomanagement
IT risicomanagement klinkt vast als een saai onderwerp, maar voor mij is dit een zeer leuke en uitdagende puzzel. Wisten jullie dat ‘menselijk handelen’ een van de grootste
IT-risico’s is?
Maar hoe borg je met dat gegeven dat het bedrijf qua IT veilig kan werken, tegen redelijke kosten, zonder dat iemand zijn of haar werk helemaal niet meer kan doen?
Dat kan bijvoorbeeld met cursussen voor meer awareness, maar valt of staat nog meer met de volgende onderwerpen op de agenda:
Apparaatveranderingen
In het eerste half jaar wordt gewerkt aan verandering voor het remote werken en databeheer bij de accountmanagers. Tegen einde van het jaar of begin 2023 zal dat opgevolgd worden door op kantoorlocaties de ThinClients (door sommigen liefkozend ‘broodroosters’ genoemd) te vervangen. De werkplekken zullen gelijk worden getrokken met de manier waarop er in Sas van Gent al wordt gewerkt (met laptops op dockings). Ook dit vraagt om enig puzzelwerk om te voorkomen dat dit een onnodig grote investering gaat worden en toch iedereen met de juiste hard- en software kan werken.
IT Beleid en rechten
Om deze veranderingen en die van het organogram goed te kunnen vangen in IT-middelen en werkwijzen is het nodig om de rechtenprofielen actueel te houden en het IT-beleid bij te stellen. In de afgelopen maanden hebben jullie al wat kleine stapjes in de operatie meegekregen en dat zal in het eerste half jaar van 2022 actief opgevolgd worden met bijvoorbeeld aanvulling van beleid.
P&O
Sybilla van Bindsbergen
& Sharlene Jansen Holleboom
Ook binnen de afdeling Personeel & Organisatie is er veel gebeurd het afgelopen half jaar. Sinds ons afgelopen zomer het bericht bereikte dat de organisatiestructuur een nieuwe vorm zou gaan krijgen, zijn wij druk bezig geweest om hierin te ondersteunen en ook onze eigen afdeling opnieuw vorm te geven. Waar Sybilla eerder alleen Personeel & Organisatie oppakte, komt Sharlene haar hier in ondersteunen.
2022 zal voor ons een jaar zijn waarin we de afdeling, onze taken en verantwoordelijkheden opnieuw vorm gaan geven. Het komende half jaar willen we beginnen om meer transparantie te creëren naar de werkvloer. Het verbeteren van de communicatie tussen de lijnen. In de toekomst willen we ons inzetten voor de ontwikkeling van de organisatie maar ook van de werknemers. Hierbij kunnen jullie denken aan persoonlijke ontwikkeling, beoordelingsgesprekken waar deze nu nog niet gevoerd worden en een betere zichtbaarheid en fysieke aanwezigheid op de vestigingen.
De rol van vertrouwenspersoon ligt nog bij Sybilla. Zijn er kwesties waar je mee zit? Aarzel dan niet om contact te zoeken.