Klant in beeld:
Garage Winters
Van der Sluis landbouwmechanisatie
“Wij zijn blij dat OQ Value nu ook producten in bag-in-box levert. Het geeft veel minder afval en is makkelijk te scheiden. Maar het werkt ook efficiënter: de olie loopt er soepel uit en er blijft bovendien minder achter dan in een bidon. Beter voor ons en beter voor het milieu.”
De in Vollenhoven gevestigde Garage Winters is een familiebedrijf met een lange historie. Ook de relatie tussen Garage Winters en OQ Value kent een lange geschiedenis: de garage deed al decennialang zaken met DOC in Lichtenvoorde voordat dit OQ Value werd. Mede-eigenaar Rick Winters vertelt in deze ‘Klant in beeld’ wat hij zo prettig vindt aan deze samenwerking.
‘Ja’ kunnen zeggen tegen alle klanten
Hendrik Winters, opa van Rick Winters, begon in 1966 met zijn broer Gerrit met de verkoop van benzine. In de loop van de tijd kwam daar een shop met een werkplaats bij. Inmiddels ligt de focus helemaal op het garagebedrijf, waar Rick sinds 2016 samen met vader Hein Winters eigenaar van is. “Voordat ik kwam, werkte mijn vader alleen samen met zijn neef en compagnon Henk Winters. De afgelopen jaren groeiden we, nu zijn we met zeven mensen. Het is een jong team, wat een goede sfeer met zich meebrengt. Ik vind dat erg belangrijk; werk moet leuk zijn, zowel inhoudelijk als onderling. We investeren veel in opleidingen. De techniek in de autobranche verandert razend snel. Dat geldt al voor de conventionele brandstofauto, maar al helemaal voor de hybride of volledig elektrische auto. Het zijn rijdende computers geworden. Door ervoor te zorgen dat de technische kennis en de apparatuur actueel blijft, kunnen we daar in mee. Ik wil tegen alle klanten ja kunnen zeggen. Dat lukt heel goed, 95% van de in Nederland rondrijdende automerken en types kunnen we in onze garage onderhouden.”
Petronas olierek van OQ Value een uitkomst
De autofabrikanten stellen hoge eisen aan de onderhoudsproducten. Voor elk type auto is een specifieke smeerolie nodig, zelfs bij verschillende modellen van dezelfde autofabrikant zijn soms vijf tot tien verschillende oliën vereist. Het assortiment van Petronas sluit daar naadloos op aan. “Voorheen kwamen wij heel ver met drie standaard oliën, die wij uit grote vaten tapten. Nu is dat niet meer voldoende: doordat wij universeel zijn en veel verschillende merken onderhouden, werken wij dus ook met heel veel verschillende oliën. Dat werd heel erg onoverzichtelijk. Als onderhoudsmonteur wil je niet misgrijpen, zoeken kost tijd. Tijdens een evaluatiegesprek vertelde ik onze accountmanager Dennis Spies daarom dat ik een overzichtelijk olierek miste. OQ Value heeft oog voor wat er speelt in de markt en luistert naar haar klanten. Dat maakt samenwerken heel plezierig. Er werden niet veel woorden aan vuil gemaakt; OQ Value ging aan de slag en ontwikkelde zelf een olierek voor de Petronas producten. Al een aantal weken na ons gesprek konden we een eerste versie in onze werkplaats testen. Op ons aangeven is het olierek wat aangepast en kort daarna was er een definitieve versie. De oplossing en de snelheid verrasten mij aangenaam, daar kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen”, zegt Rick.
“OQ Value heeft oog voor wat er speelt in de markt en luistert naar haar klanten. Dat maakt samenwerken plezierig.”
Bag-in-box: minder afval, efficiënt in het gebruik
Rick signaleerde nog een ander knelpunt: “Het gebruik van al die verschillende olievaten en bidons levert veel afval op. Ik vind het milieu heel belangrijk en vroeg Dennis naar de mogelijkheid om de olieproducten in bag-in-box te leveren.” Dennis zag de voordelen van de bag-in-box – vooral bekend in de wijnindustrie – ook en wist zijn collega’s hiervan te overtuigen. Net voor de zomer werd de bag-in-box geïntroduceerd, die met elk gewenst product te vullen is . Rick zegt enthousiast: “Wij zijn er echt blij mee. In de eerste plaats omdat we minder afval hebben en het makkelijker te scheiden is. De kartonnen doos kan gewoon bij het oud papier, voor het restafval blijft alleen de platte zak over. Daarnaast is het ook efficiënter: de monteur kan sneller werken omdat de olie er soepel uitloopt. Bovendien is de olie voor 99% uit de zak te halen, terwijl er in de bidons altijd wat meer achterblijft. Beter voor ons en beter voor het milieu.”
Persoonlijke benadering
Dat OQ Value met de markt meebeweegt, ziet Rick als een groot pluspunt: “Een ondernemer moet blijven ontwikkelen en moderniseren. Dat geldt voor ons net zo goed. Wij investeerden pas flink in digitale middelen die onze dienstverlening naar een hoger niveau brengen. Nu hebben we veel meer mogelijkheden om contact te houden met onze klanten: naast telefoon ook via mail, chat en sms. Klanten kunnen zelf een afspraak inplannen via onze website. En natuurlijk kunnen we digitaal factureren. Toch blijft het persoonlijke contact met de klanten voorop staan. Die persoonlijke benadering zie ik ook terug in de samenwerking met OQ Value en dat vind ik waardevol.”