“Ik ben echt vergroeid met dit bedrijf en kan me niet indenken hoe het anders had kunnen zijn.”
“Ik ben echt vergroeid met dit bedrijf en kan me niet indenken hoe het anders had kunnen zijn.”
Van vakantiekracht tot directeur
Op een mooie zomeravond in 2008 gaat de 19-jarige Tom Dieleman vissen met Frank Nieuwelink. Frank werkt op dat moment als chauffeur bij Oppeneer Sluiskil, het bedrijf van zijn vader Ad Nieuwelink. Wat eerst een gewoon avondje vissen leek, werd de start van Toms loopbaan bij OQ Value.
Er was altijd werk
Tom (34) blikt terug: “Frank vertelde mij die avond dat het druk was bij Oppeneer Sluiskil. Er was sowieso behoefte aan extra handjes en nu het zomervakantie was, moest het vele werk met nog minder mensen verzet worden. Of ik zin had in vakantiewerk? Al de volgende ochtend zat ik bij Franks moeder Riekie op de administratie, om dat te formaliseren. Dat beviel van twee kanten goed. Er was altijd werk: vrachtauto’s afspuiten, gasflessen vullen, het magazijn schoonmaken, noem maar op. Ik studeerde hbo Bedrijfseconomie en woonde nog thuis. Na de vakantie bleef ik dan ook op de zaterdagen werken. Als het nodig was en het met mijn studie lukte, sprong ik ook doordeweeks wel eens een dag in. Ik voelde me hier direct thuis; ik werd gewaardeerd en het was allemaal niet te strak en te formeel geregeld.”
Dat Gerard Jansen Holleboom snel in beeld zou komen, daar had Tom geen weet van. In september 2008 nam Gerard Oppeneer Sluiskil over en werd het bedrijf omgedoopt tot Oppeneer Olie. Er volgde een overgangsperiode van twee jaar, waarbij Ad nog nauw betrokken bleef. Frank Ongenae kwam erbij als vestigingsleider. “In 2009 moest ik stage lopen. Ik had al een stageplek geregeld bij een ander bedrijf, maar Frank en Gerard haalden me over om het hier te doen. Dat was een meeloopstage, waardoor ik een goed beeld kreeg van alles wat er speelde. Mijn afstudeeropdracht het jaar daarna mocht ik niet bij hetzelfde bedrijf doen. Gelukkig vond ik een plek bij een ander bedrijf in de regio. Weer waren het Gerard en Frank die me overhaalden om dat af te zeggen en bij te dragen aan de opstart en implementatie van Vidol binnen OQ Value. Mijn reputatie ging er niet bepaald op vooruit hier in de omgeving”, lacht Tom.
In de praktijk meer te leren dan op de universiteit
Dat Frank en Gerard echt heel overtuigend kunnen zijn, bleek wel toen Tom zijn hbo-diploma binnen had. “Ik wilde naar de universiteit, maar volgens Frank en Gerard zou ik in de praktijk veel meer leren. Ik ging overstag en nam de logistiek bij Vidol op me. Toen in 2011 de boekhouder in Sas van Gent wegging, nam ik zijn functie over. In het begin deed ik alleen de financiële administraties voor Vidol en deze vestiging. Daar kwamen steeds meer vestigingen bij en inmiddels worden de administraties voor alle vestigingen vanuit Sas van Gent aangestuurd. Ook IT lag op mijn bordje.”
OQ Value streeft sinds de oprichting naar een landelijke dekking. “Dat betekent dat wij alle klanten willen bedienen, ook de grotere. De lokale verankering blijft van belang, maar wij willen daarnaast altijd kunnen leveren aan de grote aannemers en loonbedrijven, waar zij op dat moment een project of klus hebben”, zegt Tom.
Vroeger een deeltaakje, nu volwaardige functie
Hij vervolgt: “De voorwaarden om je reguliere business te doen, worden steeds ingewikkelder. We hebben te maken met duurzaamheidsdoelstellingen, veiligheidseisen, cybersecurity, strikte eisen die het bevoegd gezag maar ook verzekeringen en banken stellen. De compliance factor is groter geworden, er is veel meer wet- en regelgeving om aan te voldoen. We komen vanuit allemaal losse familiebedrijven en moesten een centralisatieslag maken. Door veel overleg en door de verschillende processen naast elkaar te leggen, kozen we voor de best practices. We voegden de administraties, de ICT-systemen en ook de opslag en logistiek samen, implementeerden CRM-systemen en boordcomputers. Met het groter en professioneler worden van het bedrijf, worden ook de processen anders. Over alle disciplines zijn de werkzaamheden veranderd; wat vroeger een deeltaakje was, is nu een volwaardige functie geworden.”
Een andere fase, gedeelde verantwoordelijkheid
Een jubileum is toch vaak een moment van reflectie. Tom: “Mijn 12,5 jarig jubileum en mijn 15-jarige jubileum deze zomer, waren van die momenten. Dat geldt voor Gerard ook. Het bedrijf zit nu in een andere fase, waarin het niet langer handig is om de verantwoordelijkheid bij één persoon te houden. Veel overnames deden Gerard en ik samen, ik was dan ook zijn vertrouwensman. Daarom vroeg Gerard mij of ik vanaf januari 2022 het stokje van hem over zou willen nemen. Eerst intern en stap voor stap. We zaten op dat moment in een heel uitdagende periode door corona en de oorlog in Oekraïne. Er moest snel geschakeld worden en die verantwoordelijkheid trok ik al gauw naar me toe. Ik groeide dus sneller in mijn rol dan verwacht, maar dat kon ook omdat we elkaar zo goed kenden.”
Inmiddels ligt de dagelijkse leiding in handen van Tom. “We hebben nu een MT waarin alle verschillende disciplines goed vertegenwoordigd zijn. Samen werken we aan de verdere uitrol van de organisatiestructuur. In de afgelopen jaren waren we vooral bezig met groei. Dat is nu niet meer een doelstelling op zich. We gaan ons meer richten op verbetering van onze processen en diensten.”
“De werkzaamheden zijn veranderd; wat vroeger een deeltaakje was, is nu volwaardige functie geworden.”
Energietransitie grote invloed op bedrijfsvoering OQ Value
De uitbreiding van de productielocatie in Lichtenvoorde en het beter organiseren van de logistieke stromen zijn daar voorbeelden van. “In onze traditionele processen en diensten is zeker nog groei en optimalisatie mogelijk. We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheden om de ADR-opslagcapaciteit (gevaarlijke stoffen) te vergroten, zodat we dat voor klanten kunnen doen. Daarnaast willen we onze bestaande traditionele diensten verduurzamen. Dat doen we door tankstations uit te breiden met laadstations, ander verpakkingsmateriaal te gebruiken, maar ook door brandstof op basis van hernieuwbare energie aan te bieden. Per 2025 moet ons eigen wagenpark volledig over zijn op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Ten opzichte van traditionele diesel kun je daarmee de CO2-uitstoot tot wel 90% reduceren.”
De huidige energietransitie heeft natuurlijk een grote impact op OQ Value. “Om de ontwikkelingen bij te kunnen benen, heeft Milou Broekhof zich vorig jaar als transitie manager bij ons team gevoegd. Zij volgt de markt en de ontwikkelingen samen met de accountmanagers op de voet. Onze ambitie is groot: in 2030 moet veertig procent van de omzet voortkomen uit hernieuwbare producten”, vertelt Tom.
Focus op de mensen
Toch ligt de focus de komende periode vooral op de mensen: “Onze medewerkers vormen ons grootste en belangrijkste kapitaal. Zij gingen mee in de stroom van de overnames en de groei. Daardoor zijn er verschillen en ook onduidelijkheden ontstaan. Die gaan we aanpakken door te professionaliseren op het gebied van taakinvulling, functieprofielen en verantwoordelijkheden. Ook willen we toe naar eenduidige arbeidsvoorwaarden en zullen we een HRM-systeem implementeren. Hierin worden gevolgde opleidingen vastgelegd, kan iedereen zelf opzoeken hoe het staat met het verlof of wanneer het volgende beoordelingsgesprek komt. De laatste jaren zijn ook al verschillende vestigingen aangepakt om prettigere werkplekken te creëren. Kortom, we doen echt ons best om mensen aan ons te binden.”
Als alles volgens planning loopt, wordt de rol van Tom aan het einde van dit jaar formeel vastgelegd om daarmee ook de continuïteit te borgen. “Soms droom ik ’s nachts wel eens dat ik bij een ander bedrijf werk. Gelukkig word ik dan al weer snel wakker. Ik ben echt vergroeid met dit bedrijf en kan me niet indenken hoe het anders had kunnen zijn. Ik ben dankbaar voor de kansen die en het vertrouwen dat ik hier heb gekregen en ben er trots op wat we samen hebben bereikt”, besluit Tom.